kreativ marketing med guerilla
Nyheder Økonomi Rejser & Oplevelser

Kreativ guerilla marketing er vejen til synlighed for din virksomhed

Hvis du er ejer af en virksom, er det essentielt at have en virksomhedsstrategi. Der er mange forskellige måder, hvorpå du kan skabe synlighed omkring din virksomhed – men det kan være svært at finde ud af, hvilken marketingsmetode der vil give størst afkast.

Et bud på dette kunne være guerilla marketing, som du kan læse mere om herunder. Det er en kreativ marketingsmetode, hvor du må tænke ud af boksen, men målet er at skabe marketing vha. færre midler end så meget andet marketing. Herunder er nogle eksempler på denne kreative marketing.

Kort om historien bag guerilla marketing

Guerilla marketing blev skabt af amerikaneren Jay Conrad Levinson, som skrev en bog med principperne for denne marketingstype. Det blev en banebrydende bog, der satte det overraskende aspekt på dagsordenen som et marketingsprincip.

Det er både små og store virksomheder, som arbejder efter guerilla marketing. Nogle anvender udelukkende gorilla marketing, men det er især i samspil med andre marketingsstrategier, at det fulde udbytte burde opnås. Tænk over din kundekreds når du skal vælge en marketingsstrategi.

Eksempler på guerilla marketing

At tænke ud af boksen kan være svært og kræve tid samt metodisk tilgang. Hvis du af grunde ikke selv kan facilitere dette, kan et kommunikationsbureau udarbejde en marketingsplan for dig. F.eks. udarbejdes planer for kreativ marketing med Citrus Media med henblik på guerilla marketing. Ellers er her nogle eksempler på guerilla marketing:

  • Udendørsinstallationer
  • Klistermærker
  • Graffiticontent på bygninger eller fortov (naturligvis med tilladelse)
  • Samarbejde med andre brands, som ikke umiddelbart er relateret til din virksomhedstype

Det siger sig selv, at nogle af disse eksempler er mere omfattende end andre. Men hele fidusen er at få kogt en idé ned til noget simpelt og effektivt. Læg desuden mærke til at fælles for disse eksempler er, at der er inkorporeret et overraskelsesmoment af en art. En af målene med guerilla marketing er bl.a. at skabe en mund-til-mund fortælling, hvilket kan ske vha. overraskelsesmomentet. Det kan bl.a. betyde, at virksomheden ikke får behov for at gøre opmærksom på sig selv via eksplicitte Tv-reklamer.

Guerilla marketing kan være mere eller mindre subtilt. I nogle tilfælde er det et bevidst valg, at kampagnen skal være mere underspillet og ikke virke som direkte reklame. Det kan således skabe en underbevidst undren hos det publikum, der ser kampagnen, hvorved forbrugeren ikke vil tænke kampagnen som marketing eller reklame. 

guerilla markedsføring

Hvad er effekten af guerilla marketing?

Hvis din kampagne rammer plet, vil den få en masse opmærksomhed. Den ’gratis’ taletid blandt forbrugerne skaber en kædereaktion med denne ’mund-til-mund’ overlevering. I nogle tilfælde kan opmærksomheden gå helt viralt og være et samtaleemne over en længere rum tid, men det kommer til syvende og sidst an på effekten af kampagnen.

Som sagt kan du godt anvende guerilla marketing som din eneste marketingsstrategi, for hvis kampagnen gør det godt nok, er det ikke sikkert, at du behøver andet marketingscontent. Men, som regel er det altid smart at gøre din virksomhed synlig på forskellige parametre.