seo bureau
Nyheder Økonomi

Bliv synlig på Google med et SEO bureau

søgemaskineoptimering

Drømmer du om at din virksomhed skal blive synlig på Google og drive værdifuld trafik til dit website, så er du nødt til at arbejde med søgemaskineoptimering også kaldet for SEO.

SEO er en forkortelse for det engelske begreb Search Engine Optimization, der dækker over alt arbejde forbundet med at få din hjemmeside til at rangere bedre på Google, Bing, Yahoo og andre søgemaskiner. SEO er en milliard industri, hvor specialister kan tjene tonsvis af penge på at hjælpe andre med at opnå ønskede placeringer. Det kan de, fordi der er endnu flere penge i at være placeret øverst på Google, når forbrugerne søger efter bestemte produkter, ydelser og services. Hvis du selv vil arbejde med søgemaskineoptimering, kan du finde inspiration hos et SEO bureau.

For de fleste virksomheder er SEO faktisk en uundværlig markedsføringsdisciplin, når det kommer til digital markedsføring. Det skyldes, at købsadfærden i vores digitale tidsalder er blevet mere kompleks og faktisk starter kunderejsen i mange tilfælde på Google, hvor der bliver søgt efter informationer på livet løs.

SEO adskiller sig fra andre online marketing kanaler såsom Facebook, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, Amazon og Google Ads (SEM), eftersom du ikke betaler for dine visninger eller kliks. Organisk trafik fra Google er gratis, men arbejdet i at komme til tops koster selvfølgelig ressourcer i form af tid eller penge, hvis man vælger at benytte sig af et SEO bureau. De fleste digitale marketing bureauer kan hjælpe med søgemaskineoptimering, men det er langt alle SEO bureauer, som rent faktisk er dygtig indenfor feltet.

Top 3 SEO faktorer

SEO er en holistisk disciplin, hvor det oftest er helheden der gør forskellen. Desuden er det en langtidssigtet strategi, da det kræver tid at blive populær i Googles øjemed. Google har en meget sofistikeret algoritme, som kigger på over 300+ forskellige faktorer, når de skal vurdere hvilken hjemmeside, der skal lægge nummer ét på et givent søgeord. På trods af der er så mange forskellige faktorer, kan du faktisk godt opdele dem i tre overordnede indsatsområder herunder:

  • Indhold i form af tekst (On-page SEO)
  • Brugeradfærd (Googles RankBrain algoritme)
  • Backlinks fra andre hjemmesider (Linkbuilding)

Førstnævnte er altafgørende for at Google kan forstå, hvad din hjemmeside handler om. Googles robotter crawler nemlig din hjemmesides kildekode og aflæser både brødtekst og overskrifter, hvilket hjælper dem med at forstå indholdet på selve siden. Derfor er du nødt til at have godt indhold, som er til gavn for de besøgende (og dermed søgemaskinerne).

Google fornemmeste opgave er altid at vise det mest relevante resultat, hvorfor de har udviklet en kompliceret RankBrain algoritme, der fokuserer på brugeradfærd. Her kan de bl.a. analysere på, hvordan besøgende interagere med din hjemmeside og ikke mindst på søgeresultatssiden. Hvis du har dårligt indhold på din hjemmeside eller hvis den er langsom, så vil de søgende blot klikke tilbage på Google – og det er et kæmpe faresignal for dig. Omvendt hvis du har godt indhold på din hjemmeside, så vil Google belønne dig med de bedste placeringer.

Linkbuilding er måske den sværeste disciplin inden for søgemaskineoptimering, eftersom det er ude af din egen kontrol. Netop derfor er backlinks også vigtige, da det er troværdighedskilde, som definerer hvor populær du er på resten af internettet. Når du får et link fra en anden hjemmeside, får du automatisk en stemme – eller en form for accept, der viser at andre siger god for dig. Google vægter denne faktor meget højt, fordi det er med til at sætte nogle høje indgangsbarrierer for nystartede virksomheder, der ikke nødvendigvis har sin ret (endnu) i søgemaskinerne. Det er svært at få andre til at linke til din hjemmeside, hvorfor det kan være med til at give dig grå hår, hvis du ikke har kendskab og erfaring med linkbuilding.

Få hjælp af et SEO bureau til linkbuilding

Linkbuilding er som nævnt en af de sværeste indsatsområder, når det kommer til SEO. Derfor vælger mange virksomheder at få hjælp af et SEO bureau såsom Plutonic Media til den opgave, da de har et bredt netværk af links eller samarbejdspartnere, som kan hjælpe med at styrke troværdigheden på dit website.

seo bureau i københavn

Når udvælger et online marketing bureau, skal du være opmærksom på kvaliteten af det SEO arbejde, som du modtager. Der er stor forskel på de forskellige SEO bureauer, uanset om det er i København, Aalborg eller Århus, eftersom det er en meget broget branche. Indenfor digital marketing er der mange forskellige bureauer, freelancer og såkaldte eksperter, der lover guld og grønne skove, men som sjældent kan leve op til det.

Du bør derfor sikre dig at det er relevante og autoritære links, som du modtager, når du køber links fra et SEO bureau.