linkedin

LinkedIn er effektivt til B2B markedsføring

Drømmer du om at drive mere salg til din B2B virksomhed, så er det med at spidse ørene til, for i denne artikel gennemgår vi nogle af de mest effektive strategier på nutidens mest professionelle sociale medie. LinkedIn er en af de mest effektive markedsføringskanaler, når det handler om B2B – og det er ikke uden grund. På LinkedIn er alle professionelle samlet, hvilket gør det til et uhyggeligt skræmmende sted at markedsføre sin virksomhed i et B2B øjemed.

Desuden er LinkedIn muligvis det medie, hvor du lige nu kan opnå den største organiske rækkevidde. Det betyder, at du kan komme ud til rigtig mange interessante beslutningstagere, uden at investere i annoncekroner. Det minder på mange måder om Facebooks spædestart, hvor du havde mulighed for at blive eksponeret for rigtig mange mennesker gratis. På Facebook vises alle organiske opslag fra virksomheder i dag dog kun til omtrent 2 % af dem, som har synes godt om selve siden. Omvendt på LinkedIn har dine personlige opslag aldrig haft en større rækkevidde end nu, og derfor er det bare med at komme i gang inden æraen for organiske opslag på LinkedIn er slut.

Hvis du ikke er dus med mediet, så kan det anbefales at kigge på LinkedIn kurser hos Digital Works afhængig af dit behov. Digital Works er et af landets førende virksomheder inden uddannelse og kurser i sociale medier. LinkedIn kan benyttes til mange forskellige formål herunder HR, salg, employer branding, employee advocacy og ikke mindst social selling.

linked kurser fra digital works

LinkedIn til salg og lead-generering

Dit professionelle netværk er en yderst værdifuld kilde, når det kommer til salgsarbejde, eftersom du kan finde nye salgsemner og ikke mindst genetablere kontakten til tidligere kunder. Med en aktiv tilstedeværelse på LinkedIn vil du ydermere styrke din relation til dine eksisterende kunder.

I forhold til B2B salg på sociale medier skal man dog være opmærksom på ikke at være for anmassende, da det kan skræmme mange potentielle salgsemner væk. I et salgsøjemed bør du derfor altid tænke på at være værdiskabende med det indhold du deler og den måde du kommunikere dine budskaber på.

Virksomhedsprofil og employer branding

På LinkedIn er det muligt at oprette en virksomhedsprofil, hvor man udadtil kan præsentere sine kompetencer og ikke mindst virksomhedskultur. Firmaprofilen kan benyttes til at dele faglig ekspertise, men i lige så høj grad fremvise en menneskelig side. Fagligt er det en god idé bl.a. at præsentere viden gennem blogindlæg eller værdiskabende videoindhold.

I forhold til employer branding er det oplagt at producere content ud fra sociale arrangementer, som giver potentielle medarbejdere et godt indtryk af jeres virksomhedskultur. Selvom det er et professionelt netværk, så er vi alle mennesker inderst inde, hvorfor det ofte er spændende at følge med bag maskinrummet.  

Social selling med din egen profil

B2B branding og markedsføring er effektivt på LinkedIn, men faktisk sjældent gennem din virksomhedsprofil. Som mennesker inspireres vi ofte af hinanden, da vi kan identificere os selv med et andet menneske. Vi kan ikke altid afspejle os selv med et brand, hvorfor det i mange tilfælde kan skabe mere værdi at bruge tid på at profilere din egen profil fremfor din virksomhed. Det kaldes også for social selling.

Med en skap social selling strategi kan du skabe forretningsmuligheder og styrke din eksisterende relationer uden at bruge penge på annoncering. Det er lettere at få et stort organisk reach gennem din egen profil end din virksomhedsprofil, da dit netværk vil være mere tilbøjelig til at synes godt om noget, som du personligt har lagt op.

Hvis du gerne vil brande dig selv som en ekspert, så er det vigtigt, at dine indlæg er værdiskabende og samtidig fremhæver din viden. Du kan ikke bare lave et indlæg, hvor du spørg om nogle har lyst til at købe dine ydelser. Du skal tværtimod dele ud af din faglig ekspertise, så dit netværk selv konkludere at du er dygtigt. Når deres behov endelig opstår, så vil de tænke på at kontakte dig. Det kræver selvfølgelig derfor også, at du er kontinuerlig med dine opslag på LinkedIn.

Kursus i LinkedIn

Ønsker du at blive bedre til at markedsføre, sælge eller rekruttere på LinkedIn, så bør du overveje at tage et kursus i LinkedIn. Der findes mange forskellige udbydere af LinkedIn kurser i Danmark, hvorfor du skal gøre dig nogle overvejelser på forhånd.

Du bør vælge et meget konkret og specifikt kursus, så du kan komme i dybden med den rette strategi for dig. Digital Works tilbyder en bred vifte af LinkedIn kurser herunder social selling, HR og salg.

kursus i sociale medier