styrkeløfter
Nyheder Rejser & Oplevelser Skønhed & Livsstil

Få mest ud af din træning i en travl hverdag med proteinpulver


Motion og træning er vigtigt ikke kun for en sund krop, men lige så meget for et godt mentalt helbred. Hvis du har en travl hverdag, kan det dog være svært at få tid til den vigtige fysiske aktivitet. Når du i forvejen har mange ting at se til, er det vigtigt, at du får det optimale ud af den tid, du bruger i træningscenteret. Her kan proteinpulver være en effektiv måde at optimere din træning på.

Proteiner er vigtige for muskelopbygning

Hvis du styrketræner efter at opbygge en større muskelmasse, er det nødvendigt, at din krop har de rette byggesten. Særligt proteiner er vigtige, da kroppens væv, heriblandt musklerne, består af proteiner.

Proteiner består af kæder af aminosyrer, hvoraf din krop skal have tilført 8 ud af de 20 aminosyrer. Udover de 8 essentielle aminosyrer, kan kroppen selv danne resten.

Du kan få en stor del af de nødvendige aminosyrer gennem din kost fra blandt andet kød, mælkeprodukter og bælgfrugter. Det kan dog være nødvendigt at supplere med ekstra protein, hvis du styrketræner og gerne vil have det optimale ud af din træning.

Proteinpulver er ikke kun for elitesportsudøvere

Den helt almindelige dansker, der aktivt styrketræner, kan have stor glæde af et ekstra skud protein. Særligt hvis du har svært ved at spise nok proteinrige fødevarer i din kost. Her kan proteinpulver være et nemt tilskud, så du får de rette mængder. Hos https://www.only-approved.dk/ kan du finde forskellige tilskud til din træning.

I stedet for at spise et fuldt måltid mad kan du blande proteinpulveret op med vand eller mælk og let drikke dine proteiner efter hård fysisk træning. Du kan også på en ekstra travl dag erstatte et måltid med en proteinshake, så din krop får proteiner at arbejde med.

Hvilken type skal jeg vælge?

Der findes mange forskellige typer proteinpulvere på markedet, så det er op til dig, hvad der er vigtigt. Den mest udbredte type protein kaldes ”whey” og er et valleprotein, der er udvundet af mælk. Whey optages hurtigt, hvorfor det er oplagt efter endt træning.

Kasein er ligeledes udvundet af mælk, og det har en neutral smag. Denne type optages langsomt, hvorfor den er mest oplagt at bruge som tilskud under søvn. Når du sover, får kroppen ikke tilført ekstra næring, og her kan den mere langsomme kasein sørge for et løbende tilskud af protein.

Hvis du vil undgå mælkeprodukter

Du kan dog også få proteinpulver lavet på ris eller soya, hvis du leder efter et mælkefrit alternativ. Proteintilskud lavet på ris har en særlig smag, og det opløses ikke så nemt i væske som de andre typer. Soyaprotein indeholder planteøstrogener, hvilket du skal være opmærksom på, kan have en indflydelse på testosteronniveauerne hos mænd.

Proteinpulver har mange anvendelsesmuligheder

Den letteste måde at indtage dit proteinpulver på er ved at drikke det opløst i en væske. Pulveret er ofte tilsat smag, så det er lettere at få ned. Du kan derfor også få et utal af spændende smage fra milkshakes til frugtsmage.

Du kan dog også få proteinpulver helt uden smag, som er oplagt at anvende i madlavning eller som supplement i en smoothie.